Onderwijs

Taakvelden

Onderwijsbeleid en leerlingenzaken (4.3)

Wat wil de raad bereiken?

  • Het belang van vroegtijdig voorkomen van onderwijsachterstanden is belangrijk.
    Het voorkomen van onderwijsachterstanden draagt immers niet alleen bij aan een goede start in het basisonderwijs. Het sluit tevens aan op de preventieve taken van jeugd. Bovendien kan het voorkomen van onderwijsachterstanden effecten hebben op de langere termijn, onder andere: betere kansen op het vervolgonderwijs, meedoen in de samenleving, participatie in het arbeidsproces en een betere gezondheid.
  • Op de basis- en middelbare school is het belangrijk dat kinderen in aanraking komen met allerlei facetten uit de samenleving. We vinden het belangrijk dat kinderen ook onderwezen worden in cultuur en sport. We faciliteren cultuureducatie, bewegingsonderwijs en lessen in democratisch burgerschap.
  • Daarnaast is het belangrijk de jeugd op te leiden die aansluiten bij de te verwachte vraag naar technisch personeel ook in het kader van realisatie van nieuwe technieken voor windenergie, warmtenetten, aardgasloos bouwen en circulaire economie.

Wat heeft het college daarvoor gedaan?

  • Het college heeft samen met uitvoerende partners, gemeenten Heemskerk en Velsen de beleidsperiode onderwijsachterstanden 2020-2023 geëvalueerd en het Onderwijsachterstandenbeleid 2023-2026 gemeente Beverwijk opgesteld.
  • Het programma Cultuureducatie met kwaliteit is uitgevoerd. Zie ook taakveld Cultuurpresentatie, cultuurproductie en cultuurparticipatie .
  • In het kader van het Nationaal Programma Onderwijs heeft het college, samen met partners, gewerkt aan het terugdringen van achterstanden van leerlingen, opgelopen door corona. Er is extra ingezet op jongerenwerk, jeugdmaatschappelijk werk, ondersteuning vanuit het CJG en cultuureducatie. Zie ook taakvelden Cultuurpresentatie, cultuurproductie en cultuurparticipatie , Samenkracht en Burgerparticipatie en Wijkteams .
  • Er is uitvoering gegeven aan het Regionaal Meerjarenplan Laaggeletterdheid 2020-2024.
  • Het Taalakkoord is verlengd tot en met 2024. In 2022 is met alle partners gesproken over de voortgang en het behalen van de doelen.
  • Op grond van de Wet Educatie Beroepsonderwijs is de kwaliteit van het non-formele onderwijsaanbod geregistreerd en gemonitord.
  • Er is actief samengewerkt met partners en de taalspreekuren van de bibliotheek om de juiste match tussen vraag en aanbod te bereiken en zo de zelfredzaamheid van laaggeletterde inwoners te vergroten.
  • Gezondheidsvaardigheden van laaggeletterden zijn vergroot zodat zij in staat zijn zelfstandig om te gaan met gezondheidsinformatie. Zie hiervoor ook taakveld Volksgezondheid .
  • Samen met gemeenten Heemskerk, Velsen, Castricum en Uitgeest, beide Samenwerkingsverbanden passend onderwijs, en partners is uitvoering gegeven aan de Uitvoeringsagenda Onderwijs Jeugd Midden Kennemerland. Onder andere de jeugdteams op het primair onderwijs zijn doorontwikkeld. En ook op het voortgezet onderwijs zijn jeugdteams gestart. Zie ook taakvelden Samenkracht en Burgerparticipatie , Wijkteams en Maatwerkdienstverlening .
  • Om complexe jeugdproblematiek op het snijvlak van onderwijs, jeugd en veiligheid aan te pakken is uitvoering gegeven aan een preventiestrategie: innovatieve projecten zijn uitgevoerd, zoals Geldezels, Wapens en Jongeren en (Seksueel) gewenst gedrag. Zie ook taakvelden Samenkracht en Burgerparticipatie , Maatwerkdienstverlening en Openbare Orde en Veiligheid .
  • Vanuit het Regionale Meld- en Coördinatiepunt (RMC) is gewerkt aan het tegengaan van thuiszitters. Het protocol Schoolaanwezigheid is regionaal geactualiseerd en geïmplementeerd.
  • Talenten Trainen voor de Toekomst (TTT) IJmond is tot de zomer van 2022 voortgezet. Na de evaluatie in het najaar is besloten om TTT IJmond niet in de huidige vorm voort te zetten. Het gedachtegoed wordt geborgd in het OAB 2023-2026.
  • Door de samenwerking met organisaties zoals Techport te verstevigen, zet het college in op onderwijs op het vlak van techniek, duurzaamheid en innovatie. Dit gebeurt in samenwerking met het bedrijfsleven en het RMC. Zie ook taakvelden Bedrijvenloket en bedrijfsregelingen   en Arbeidsparticipatie .

Wat is niet gerealiseerd en waarom niet?

  • Er vindt nog geen structureel gesprek met scholen plaats over veiligheidsthema's. Reden hiervoor is dat capaciteit gevraagd werd voor actuele vraagstukken zoals de opvang van Oekraïense vluchtelingen.

Wat is extra gerealiseerd en waarom?

  • De nieuwe Algemene Subsidieverordening 2022 gemeente Beverwijk is voorbereid en in mei 2022 door de raad vastgesteld. Een actuele subsidieverordening is noodzakelijk om op de juiste wijze subsidies te verstrekken. Als vervolg hierop is alle informatie op de gemeentelijke website herzien en herschreven in ‘Beter Beverwijks’. Ook de mogelijkheid om online subsidie aan te vragen en te verantwoorden is verbeterd.
  • In samenwerking met de Fakkel, de Internationale Schakelklas (nieuwkomersonderwijs) en andere partners is extra onderwijs gerealiseerd voor de Oekraïense vluchtelingenkinderen.
  • Om de samenwerking tussen onderwijs en jeugd(hulp) te verstevigen is in samenwerking met Samenwerkingsverbanden onderwijs primair en voortgezet onderwijs en schoolbesturen input geleverd voor de verwerving jeugdhulp.
  • Om binnen het Kennemer College alle onderwijsniveaus jeugdmaatschappelijk werk te kunnen bieden, heeft het college hier extra op ingezet. Zie hiervoor ook taakveld Onderwijsbeleid en Leerlingzaken.
Deze pagina is gebouwd op 07/10/2023 10:27:30 met de export van 07/10/2023 09:58:05