De begroting 2022 is voor het laatst vastgesteld op basis van de slotwijziging 2022. Op basis van deze slotwijziging was de verwachting er een voordelig saldo van € 5,2 mln. zou ontstaan. In deze paragraaf wordt een verklaring op hoofdlijnen gegeven voor het verschil ten opzichte van de bijgestelde begroting 2022. Dit betreft een voordelig saldo na bestemming reserves van ca. € 11,8 mln. Het verschil tussen beide rapportagemomenten bedraagt ca. € 6,7 mln. na bestemming van reserves. Het verschil voor bestemming van reserves bedraagt ca. € 3,3 mln. Dit komt door het niet doteren aan reserves als gevolg van de latere verkoop van Ankie's Hoeve.
Om de toegankelijkheid van het financiële deel van de jaarrekening te verhogen volgt hieronder het financiële beeld op hoofdlijnen. Deze hoofdlijnen zijn samengesteld uit de in de diverse programma’s geconstateerde verschillen groter dan € 250 duizend voor zowel baten als lasten per beleidsveld toegelicht. Een verdere toelichting (oorzaak van de afwijkingen) is opgenomen in het programmagedeelte, daarin worden verschillen van € 25 duizend of meer toegelicht.
In onderstaande tabel zijn, per programma, verschillen tussen de begroting en realisatie op hoofdlijnen toegelicht. Een meer gedetailleerde toelichting op de verschillen is opgenomen in de programmaverantwoording. In de tabel onder W-B (werkelijk ten opzichte van begroot) betekent een positief bedrag een voordeel en een negatief bedrag een nadeel.
Aangepaste | ||||||
Staat van baten en lasten | Rekening | Begroting | Rekening | Verschil | ||
(x € 1.000) | 2021 | 2022 | 2022 | W-B | ||
0 | Bestuur en ondersteuning | Lasten | 7.178,4 | 9.919,4 | 7.228,2 | -2.691,2 |
---|---|---|---|---|---|---|
Baten | 5.144,1 | 7.071,0 | 5.025,7 | -2.045,3 | ||
Saldo | -2.034,3 | -2.848,4 | -2.202,5 | 645,9 | ||
1 | Openbare orde en veiligheid | Lasten | 5.888,2 | 6.390,6 | 6.059,6 | -331,0 |
Baten | 312,5 | 170,7 | 177,2 | 6,5 | ||
Saldo | -5.575,7 | -6.219,8 | -5.882,4 | 337,5 | ||
2 | Verkeer en vervoer | Lasten | 9.516,2 | 8.754,9 | 9.144,9 | 389,9 |
Baten | 2.160,0 | 1.113,6 | 1.514,6 | 401,1 | ||
Saldo | -7.356,3 | -7.641,4 | -7.630,2 | 11,1 | ||
3 | Economie | Lasten | 1.664,0 | 1.077,7 | 971,9 | -105,7 |
Baten | 283,9 | 413,2 | 401,0 | -12,2 | ||
Saldo | -1.380,1 | -664,5 | -570,9 | 93,5 | ||
4 | Onderwijs | Lasten | 6.054,1 | 6.425,2 | 6.799,6 | 374,4 |
Baten | 1.644,2 | 2.308,2 | 2.714,9 | 406,7 | ||
Saldo | -4.409,9 | -4.117,1 | -4.084,7 | 32,4 | ||
5 | Sport, cultuur en recreatie | Lasten | 9.712,7 | 9.570,5 | 9.941,7 | 371,2 |
Baten | 289,5 | 122,6 | 340,6 | 218,0 | ||
Saldo | -9.423,2 | -9.448,0 | -9.601,1 | -153,1 | ||
6 | Sociaal domein | Lasten | 56.067,8 | 60.533,3 | 60.845,1 | 311,8 |
Baten | 19.698,3 | 17.887,3 | 18.753,5 | 866,3 | ||
Saldo | -36.369,5 | -42.646,0 | -42.091,6 | 554,5 | ||
7 | Volksgezondheid en milieu | Lasten | 14.405,5 | 14.888,3 | 13.847,6 | -1.040,7 |
Baten | 11.469,6 | 11.651,1 | 11.041,8 | -609,3 | ||
Saldo | -2.935,9 | -3.237,2 | -2.805,8 | 431,5 | ||
8 | VHROSV | Lasten | 16.507,8 | 8.005,9 | 7.956,6 | -49,3 |
Baten | 17.282,0 | 5.550,8 | 6.191,4 | 640,6 | ||
Saldo | 774,3 | -2.455,0 | -1.765,2 | 689,9 | ||
Totaal Programma's | Lasten | 126.994,7 | 125.565,8 | 122.795,3 | -2.770,6 | |
Baten | 58.284,1 | 46.288,4 | 46.160,8 | -127,6 | ||
Saldo | -68710,577 | -79277,455 | -76634,464 | 2.643,0 | ||
0.4 Overhead | Lasten | -12.473,6 | -13.455,2 | -14.739,7 | -1.284,6 | |
0.8 Onvoorzien | Lasten | 0,0 | -50,0 | 0,0 | 50,0 | |
0.9 Vennootschapsbelasting (Vpb) | Lasten | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | |
Algemene dekkingsmiddelen | Baten | 90.218,0 | 99.827,3 | 101.669,1 | 1.841,8 | |
Saldo voor bestemming | 9033,81972 | 7044,664 | 10294,913 | 3.250,2 | ||
Toevoegingen aan reserves | 8.392,3 | 7.175,0 | 3.786,6 | -3.388,4 | ||
Onttrekkingen aan reserves | 7.184,4 | 5.337,1 | 5.379,9 | 42,8 | ||
Saldo na bestemming | 7.825,9 | 5.206,8 | 11.888,2 | 6.681,5 |