Veiligheid

Taakvelden

Openbare orde en veiligheid (1.2)

Wat wil de raad bereiken?

  • Dat de inwoner zich veilig voelt in de eigen woon-, werk- en leefomgeving, dat er minder criminaliteit is en minder overlast ervaart.
  • Dat de gemeente staat voor diervriendelijk handelen. Dit geldt zowel voor huisdieren als in het wild levende dieren. Er wordt adequaat opgetreden in geval van dierenleed/ -mishandeling.

Wat heeft het college daarvoor gedaan?

Themagerichte aanpak
Leefbaarheid en veiligheid in buurten

  • In verschillende situaties is fysieke en sociale overlast aangepakt in samenwerking met de ketenpartners. Ook is Buurtbemiddeling ingezet. Waar nodig is gebruik gemaakt van bestuursrechtelijke bevoegdheden.
  • De meldingsapp Fixi is een groot succes gebleken. De meldingen zijn in een jaar verdrievoudigd. Meldingen worden zo vlot als mogelijk opgevolgd en passende interventies zijn gedaan.
  • Voor de aanpak van ernstige woonoverlast is de Wet aanpak Woonoverlast toegepast.
  • Op verschillende locaties in het centrum is een integrale controle uitgevoerd door gemeente, brandweer en politie.
  • In het najaar is het donkere dagen offensief uitgevoerd in samenwerking met de politie, ter preventie van inbraken.

Ondermijning

  • Er is uitvoering gegeven aan het Damoclesbeleid. Twee panden zijn tijdelijk gesloten met een last onder bestuursdwang en in één geval  is een last onder dwangsom opgelegd voor het bezit van een handelsvoorraad drugs in een woning;
  • Drugshandel in de openbare ruimte is bestuurlijk aangepakt. In 2022 hebben wij aan zes personen een last onder dwangsom opgelegd. Bij een zevende persoon is overgegaan tot het invorderen van een verbeurde dwangsom;
  • In het kader van het RIEC convenant zijn casussen besproken. Twee van deze casussen hebben inmiddels geleid tot de sluiting van twee coffeeshops. In beide gevallen lopen de juridische trajecten en is er nog geen sprake van een onherroepelijke uitspraak van de rechter. Een andere casus gaat over het verkopen van namaak-artikelen en mogelijk ondergronds bankieren;
  • Het bestuurlijk controleteam prostitutie is operationeel gegaan en ontwikkeling en inbedding beleid daarvoor heeft plaatsgevonden. Er is ingezet op controles in zowel de vergunde als in de niet-vergunde sector als onderdeel in de aanpak van mensenhandel;
  • De uitrol van de weerbaarheidsscan is verder opgepakt. De aanbevelingen voor de interne organisatie worden geïmplementeerd.

Jeugd en veiligheid

  • Het college heeft ingezet op het verstevigen van de samenwerking tussen jeugd(hulp)-, onderwijs- en veiligheidsprofessionals. Zie hiervoor ook het taakveld Samenkracht en burgerparticipatie , taakveld Maatwerkdienstverlening en het taakveld Onderwijsbeleid en leerlingzaken . In een periodiek overleg zijn de drie beleidsvelden aan elkaar gekoppeld en zijn trends, signalen en (beleids)ontwikkelingen met elkaar gedeeld. Vanuit die gezamenlijkheid is onderzocht waar de behoefte ligt bij de jeugd. Dit is vertaald naar opdrachten aan maatschappelijke partners zoals Bureau Halt, Jongerenwerk en Levvel.
  • De werkwijze aanpak complexe jeugd- en veiligheidsproblematiek is onverminderd ingezet. De verbinding en samenwerking met partners binnen politie, (jeugd)hulpverlening, scholen en anderen is voortgezet.
  • In het Meldpunt Jeugdoverlast zijn de hotspots en overlastgevende groepen gemonitord en zijn acties ingezet om de overlast te stoppen. Bij ernstige zorgen over individuen is de persoonsgerichte aanpak ingezet, waarbij een plan van aanpak op maat is opgesteld en uitgevoerd.
  • Het actieplan Wapens en Jongeren is succesvol afgerond. Het behaalde succes is o.a. dat het onderwerp wapens en jongeren onder de aandacht is bij scholen, het jongerenwerk, gemeenten en politie in de IJmond. Door de samenwerking binnen het actieplan zijn wij op uitvoeringsniveau en beleidsniveau betreffende zaken jeugd en veiligheid in de IJmond dichterbij elkaar gekomen. De werkwijze is geborgd in IJmondiale samenwerking en in onze reguliere werkwijze, met lokale partners, scholen en Halt.
  • Er is deelgenomen aan het regionaal kennisplatform, waarbinnen innovatieve projecten gericht op jeugd en veiligheid gedeeld worden tussen gemeenten.
  • MEE & De Wering hebben, onder andere in samenwerking met gemeente Beverwijk, een VR-game ontwikkeld tegen steekgeweld onder jongeren, genaamd ReAction. Lancering volgt begin 2023.

Online veiligheid

  • Om cybercriminaliteit te voorkomen en te bestrijden is ingezet op vergroting bewustzijn van onze inwoners. Regionaal is daarom aangesloten bij innovatieve weerbaarheidsprojecten als onder andere het project Geldezels (voorkomen dat geldezels (tussenpersonen) meewerken aan cybercriminele netwerken en het project Slachtoffer Spreekt (delen van ervaringsverhalen, met als doel preventie)
  • Samen met andere Noord-Hollandse gemeenten is een re_Bootcmp georganiseerd. Tijdens dit event zijn jongeren gestimuleerd  om hun IT-talent in te zetten en ze meer te leren over de uitdagingen van het internet.

Zorg en veiligheid

  • Samenwerking bij onze externe en interne ketenpartners als het gaat om bewoners met meervoudige problematiek (psychiatrisch-, verslaving-, sociaal maatschappelijk) bevordert. Dit door zelf zorgconferenties te organiseren en deelnemer te zijn aan conferenties georganiseerd door het Zorg- en Veiligheidshuis en Veilig thuis.
  • Organisatie netwerk Woonzorg, adviseren van bewoners en ketenpartners en voeren van casus- en procesregie. 
  • Preventie van huisontruimingen en het maken van een plan met de bewoners wanneer de ontruiming toch doorgang vond. Zorg gedragen voor afvoer en opslag van inboedel.
  • Maatschappelijke opvang geboden voor bewoners met openbare geestelijke gezondheidszorg (OGGZ) problematiek met ook een inspanningsverplichting voor de doorstroom uit dergelijke instellingen.
  • Vanuit het samenwerkingsverband Pact voor uitstroom uitvoeren van de beslisbevoegdheid en regie over het toewijzen van kanscontracten voor bijzondere doelgroepen op de woningmarkt. Dit betekent woonurgentie met een verplicht zorgcomponent in samenwerking met wooncorporaties en zorgaanbieders.
  • Uitvoeren van aandachtsfunctionaris mensenhandel en arbeidsuitbuiting.
  • Uitvoeren van aandachtsfunctionaris huiselijk geweld en kindermishandeling.
  • Uitvoering van onderdelen van het Tijdelijk huisverbod voor de pleger van huiselijk geweld (THV). De burgemeester beslist over het wel/niet verlengen/ intrekken van een THV, nadat er binnen de zorg- en veiligheidsketen met elkaar is afgestemd. De daaruit voortvloeiende casuïstiek wordt behandeld.
  • Uitvoeren onderdeel nazorg voor (ex-)gedetineerden. Bijvoorbeeld met praktische hulp op het gebied van huisvesting en inkomen en/of afstemming binnen de zorg- en veiligheidsketen.
  • Uitvoeren van onderdelen van de Wet op de verplichte Geestelijke Gezondheidszorg (WvGGZ). De burgemeester heeft o.a. het mandaat tot het opleggen van een crisismaatregel.

Fysieke veiligheid en veilig ondernemen
Havenveiligheid

  • De burgemeester heeft de havenveiligheidsbeoordeling vastgesteld en ter instemming ingediend bij de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT). Omdat deze beoordeling de basis van het havenveiligheidsplan is, kan er pas na deze instemming worden gestart met het actualiseren van het havenveiligheidsplan uit 2018.

Veilig ondernemen

  • Het Keurmerk Veilig Ondernemen voor het bedrijventerrein is door de gemeente en Business Docks getekend. Met Business Docks zijn de problemen en wensen van het industrieterrein zijn in kaart gebracht met als doel om het gebied veiliger te maken.
  • Na de invoering van een exploitatievergunningplicht op het Midi Center is het grootste deel van de ondernemers aangeschreven om de vergunning aan te gaan vragen. Ook zijn er verschillende controles uitgevoerd door handhaving. Dit heeft o.a. geleid tot verschillende verplaatsingen naar binnen en buiten Beverwijk. Ook zijn een aantal aanvragen geweigerd of buiten behandeling gesteld.
  • De feestweek is op verzoek van de ondernemers veranderd in de Stadsfeest en verplaatst van augustus naar juni. Dit heeft mede gezorgd voor een beter beheersbaar evenement voor de politie, omdat in die periode minder evenementen plaatsvinden in de regio.
  • Het horeca-interventiedraaiboek is geëvalueerd. Daaruit is voortgekomen dat deze wordt opgenomen in een Integraal Handhavingsplan met verschillende handhavingsmatrixen, zoals bijv. die van de Alcoholwet en Damocles, met als doel om zo veel mogelijk uniformiteit en transparantie te scheppen in handhaving. Dit integraal handhavingsplan wordt opgesteld nadat duidelijk is wanneer de Omgevingswet definitief in werking gaat treden.

Gebiedsgerichte aanpak
Centrumgebied/ De Drie Straatjes

  • Signaalgericht zijn verschillende integrale controles uitgevoerd in de Drie Straatjes door de gemeente, brandweer en politie. Daarbij is controle gedaan op de adressen, brandveiligheid en andere onregelmatigheden. Hieraan is waar nodig opvolging gegeven.
  • Voor verschillende overlastsituaties in het centrum is intensief opgetrokken met bewoners en politie om een einde te maken aan de overlast en zijn bestuurlijke bevoegdheden ingezet.
  • De ‘knock en talk’ gesprekken is het centrum hebben een doorstart gemaakt en er is contact gelegd met winkeliers om zo aanspreekbaar te zijn voor signalen.  
  • Het cameratoezicht in het centrumgebied, dat uitsluitend voor een bepaalde periode kan worden ingezet, is geëvalueerd. Vanwege het aflopen van de periode, is het cameratoezicht verlengd.

Oosterwijk

  • Er is projectmatig (extra) aandacht geweest voor de omgeving rondom het Europaplein. De gemeente is actief en zichtbaar aanwezig geweest in de wijk. Door intensief contact is opgehaald waar de behoefte ligt bij de mensen die op en rond het Europaplein verblijven.
  • In samenwerking met gemeente Heemskerk zijn er zichtbare maatregelen genomen om verloedering en overlast tegen te gaan. Zo is er een focusbijeenkomst georganiseerd met professionals, zijn er bewonersbijeenkomsten georganiseerd en is er geïnvesteerd in het ondernemersnetwerk.
  • Ook is er geïnvesteerd in de omgeving door het verbeteren van de verlichting, extra gebruik van de wijkwinkel, een wekelijkse koffietafel en extra inzet van handhaving en politie.

Integrale handhaving

  • De gemeentelijke handhavers surveilleerden, controleerden en behandelden meldingen met uiteenlopende thema’s in relatie tot de leefbaarheid in de openbare ruimte, zoals: alcoholoverlast, drugsproblematiek, jeugdoverlast, afval, parkeeroverlast en evenementen.
  • Handhaving werkte zoveel veel mogelijk informatiegestuurd. Op basis van flitspeilingen, de veiligheidskaart van Beverwijk, signalen, analyse en de weging aan de hand van de door de raad gekozen prioriteiten, zijn keuzes gemaakt met betrekking tot de inzet van capaciteit. Hoewel dit op een redelijk niveau is ontwikkeld, is het van belang hier verder op te investeren.
  • Ook is themagericht gewerkt. Hierdoor is handhaving een betrouwbare partner voor de interne en externe partners en is er voldoende expertise beschikbaar over de thema’s waaraan wordt gewerkt.

Antidiscriminatie

  • Om te voldoen aan de wet gemeentelijke Antidiscriminatievoorzieningen stelt het college een meldpunt beschikbaar op de gemeentelijke website www.beverwijk.nl.
  • De gemeente Beverwijk is aangesloten bij het Bureau Discriminatiezaken Kennemerland (BDK) en iedere inwoner kan via het meldpunt terecht bij het BDK voor steun bij alle vormen van ongelijke behandeling.

Dierenwelzijn

  • Signalen van dierenleed / -mishandeling en/of overlast door dieren worden adequaat opgepakt en afgehandeld.
  • Bij ruimtelijke aanpassingen ziet het college er op toe dat schade aan Flora en Fauna zo veel mogelijk wordt beperkt en neemt waar mogelijk is compenserende of mitigerende maatregelen.
  • In het 4e kwartaal 2023 zal de raad een uitvoeringsagenda dierenwelzijn ontvangen.

Wat is niet gerealiseerd en waarom niet?

Jeugd en Veiligheid

  • Het samenwerkingsconvenant op de jeugdaanpak is in 2022 niet vastgesteld. In plaats van een lokaal convenant, wordt er nu ingezet op IJmondiale convenanten met betrekking op de jeugdaanpak. Deze convenanten zijn gebaseerd op landelijke model-convenanten, waardoor deze juridisch en privacy-technisch haalbaar zijn.

Havenveiligheid

  • Het havenveiligheidsplan is niet herijkt. Door de inzet van capaciteit bij de opvang vluchtelingen is de havenveiligheidsbeoordeling later uitgevoerd en het havenveiligheidsplan uitgesteld naar 2023.

Veilig Ondernemen

  • Het onderzoek naar de meerwaarde van het instrument Kwaliteitsmeter Veilig Uitgaan (KVU) heeft niet geleid tot een KVU. Er zijn gesprekken gevoerd met het CCV om te kijken naar de mogelijkheden van een KVU in Beverwijk. Daaruit is gebleken dat de IJmond gemeenten individueel een te klein horecaconcentratiegebied hebben om de KVU in te zetten. Bij een KVU is het belangrijk dat een groot deel van de horecaondernemers meedoet. Het is niet gelukt om voldoende draagvlak te creëren onder de betrokken partijen. Ook bleek het CCV onvoldoende steun in dit traject te kunnen leveren.
  • De ondernemers zagen 2022 als een opstartjaar na een aantal Coronajaren. Er was te weinig animo om deel te nemen aan het trainingsaanbod van het Stichting Platform Veilig Ondernemen Noord-Holland.

Ondermijning

  • Het nieuwe coffeeshopbeleid en het keurmerk zijn nog niet vastgesteld. Deze zijn in concept gereed echter hangt de vaststelling nauw samen met de lopende rechtszaken tegen twee van de vier coffeeshops. Zodra er een onherroepelijke uitspraak is van de rechter in een van de lopende zaken, zal het nieuwe coffeeshopbeleid worden vastgesteld. 
  • Integrale controles van de coffeeshops vinden nog niet periodiek plaats omdat dit samenhangt met de invoering van het Keurmerk voor de coffeeshops. Reguliere controles vinden wel plaats naar aanleiding van meldingen.  

Integrale handhaving

  • Gebiedsgericht werken heeft zich minder ontwikkeld dan verwacht. Het gebiedsgericht werken richt zich er op dat er zicht is op de wijk en dat handhaving zichtbaar en aanspreekbaar is voor de bewoners, ondernemers en bezoekers, zodat er optimaal verbinding is en er maatwerk geleverd kan worden per gebied.
  • Door het succes van Fixi (een verdriedubbeling van de hoeveelheid meldingen) en meldingen vanuit de politie is het voor handhaving lastig gebleken om in een positie te komen waar proactief opgetreden kon worden i.p.v. reactief.

Dierenwelzijn
Als gevolg van extra werkzaamheden door de verschillende crisissen heeft het actualiseren van de nota Dierenwelzijn niet plaatsgevonden en gebeurt dat in 2023. In het vierde kwartaal 2023 zal de raad een uitvoeringsagenda dierenwelzijn ontvangen. 

Wat is extra gerealiseerd en waarom?

Integrale handhaving

  • Het bestuurlijk controleteam prostitutie is operationeel gegaan (zie Ondermijning). Doordat het organiseren/realiseren van bevoegdheden voor het regionaal bestuurlijk controleteam prostitutie team lastiger was dan verwacht hebben de controles binnen Beverwijk op de bevoegdheid van handhaving Beverwijk plaatsgevonden. Dit betekende extra inzet voor handhaving.

Antidiscriminatie

  • Als uitwerking van de motie Vreemd lopen er nog steeds projecten op scholen om meer aandacht te vragen voor mensenrechten. Voorbeelden van projecten zijn:
    • de Vooroordelenkoffer – gastlessen op scholen over vooroordelen, anders zijn vreemd en gewoon (artikel 1 van de Grondwet);
    • het versterken van de GSA’s  (Gender and Sexuality Alliance) – acceptatie van LHBTIQ+ op hun school en hun omgeving.  
    • workshops/trainingen aan de Sociale Teams over vooroordelen, stereotypen en bewustwording   
  • Ieder jaar op 10 december wordt de Mensenrechtenvlag gehesen en wappert deze fier boven op het Stadhuis.

Dierenwelzijn

  • Op 4 oktober dierendag is er een chipactie, voor katten, honden en konijnen, gehouden in het Stadhuis.  
Deze pagina is gebouwd op 07/10/2023 10:27:30 met de export van 07/10/2023 09:58:05