Verkeer en vervoer (2.1)
Wat wil de raad bereiken?
- De gemeente moet bereikbaar en verkeersveilig blijven, nu en in de toekomst. Door een betere bereikbaarheid van Beverwijk en de regio vormt Beverwijk een prettig woon- en werkgebied, als alternatief binnen de noordelijke Randstad.
- Binnen 30 minuten ben je in Amsterdam en binnen 10 minuten sta je op het strand.
- We zetten in op goede fietsverbindingen en daarnaast willen we beter openbaar vervoer, waarbij Beverwijk goed verbonden is met onder andere de rest van de Metropoolregio Amsterdam. Hiermee willen we inwoners verleiden tot schonere en duurzame vormen van mobiliteit.
- Onveilige verkeerssituaties worden aangepakt, zeker rondom scholen.
Wat heeft het college daarvoor gedaan?
Uitvoering maatregelen nieuwe mobiliteitsvisie.
- Nadat de Mobiliteitsvisie begin 2022 door de raad is vastgesteld, is gestart met de maatregelen uit het bijbehorende Uitvoeringsprogramma. De aanbesteding voor het opstellen van een Verkeerscirculatieplan (VCP) is eind 2022 gestart.
Totstandkoming uitvoeringsplan verkeersveiligheid
- In het vierde kwartaal van 2022 is de bètaversie van de SPV (Strategisch Plan Verkeersveiligheid)-viewer Noord-Holland live gegaan. Dit is een belangrijk instrument om de risico-aanpak van het SPV2030 mee in praktijk te brengen, onder andere voor het stellen van prioriteiten in het regionaal uitvoeringsprogramma verkeersveiligheid.
- Op basis van de informatie uit de SPV-viewer zal naar verwachting in het eerste kwartaal van 2023 het regionale uitvoeringsprogramma worden opgesteld.
Dit regionale uitvoeringsprogramma vormt de basis voor een lokaal uitvoeringsplan.
Dit uitvoeringsplan zal onderdeel worden van het Verkeerscirculatieplan waarmee de link tussen bereikbaarheid en verkeersveiligheid verder wordt versterkt.
Verbinding A8/A9
- Voor een betere doorstroming en bereikbaarheid tussen de IJmond en de Zaanstreek is een nieuwe wegverbinding tussen de A8 en de A9 wenselijk. Op grond van de in september 2020 vastgestelde Wijzigingsovereenkomst II werken we onder regie van de provincie Noord-Holland verder aan de planstudie A8-A9 om te komen tot realisatie van deze verbinding in 2026- 2028. Raad en college zullen ondanks de voorkeur voor het Heemskerk-alternatief proberen de provinciale keuze voor het Golfbaan-alternatief zo goed mogelijk ingepast te krijgen. Ons uitgangspunt is te allen tijde dat de leefbaarheid er in de Broekpolder niet op achteruit gaat. Het eind 2021 vastgestelde Landschapsplan is ter beoordeling naar Unesco gegaan vanwege de werelderfgoedstatus van de Hollandse Waterlinies waar de verbinding doorheen gaat. Naar verwachting volgt medio 2023 een reactie van Unesco.
Spoorzone
- Twee onderzoeken naar de mobiliteitseffecten van de Spoorzone zijn in 2022 afgerond. Allereerst een onderzoek naar de effecten van de Spoorzone op de IJmond waarbij ook andere ontwikkelingen binnen de IJmond worden meegenomen. Daarnaast een onderzoek naar de deelgebieden van de Spoorzone.Over de uitkomsten en het vervolg van het regionale onderzoek zijn we in gesprek met onze bestuurlijke partners in de IJmond en de MRA. Daarnaast vormen de onderzoeken input voor de Nota gebiedsoverstijgende kosten en het Verkeerscirculatieplan die we aan het opstellen zijn en waarover de raad in 2023 dient te besluiten. Tenslotte vormen de onderzoeken input voor de verdere planuitwerking aan de Stadskant en Business Docks zijde van Spoorzone.
Mogelijkheden afwaardering A22 onderzoeken
- Over het afwaarderen van de A22, als onderdeel van een breder pakket aan maatregelen in de IJmond ten behoeve van het verbeteren van de leefbaarheid, bereikbaarheid en verhogen en versnellen van woningbouw in de Spoorzone, zijn we in gesprek met onze bestuurlijke partners in de IJmond en MRA. Als er consensus, dan wel meer duidelijkheid is over dit bredere pakket gaan we daarover in gesprek met het Rijk. Van Rijkswaterstaat weten we dat een verzoek om de snelheid op de A22 af te waarderen vanuit alleen het verhogen van de leefbaarheid weinig kans van slagen heeft, gegeven eerdere soortgelijke verzoeken binnen de MRA. Naast het verbreden van de scope zorgt een financiële bijdrage uit de regio voor een betere propositie. Daarover dienen we zowel met de raad als in de regio de gesprekken nog te voeren.
Tweede pont Noordzeekanaal
- Vanuit IJmond Bereikbaar blijven we gemeente Velsen ondersteunen in de lobby richting gemeente Amsterdam (concessiehouder) en andere overheden (provincie en Rijk) voor structurele dekking voor het in de vaart houden van de 2e pont. Eind 2022 heeft Amsterdam aangegeven de huidige tweede (diesel)pont nog tot medio 2023 in de vaart te willen houden. In de tussentijd zal er verder naar een structurele en duurzame oplossing gezocht worden.
Doorgaan met het uitwerken en realiseren regionale westelijke doorfietsroute.
- In 2022 is op het kruispunt Zeestraat - Warande een rotonde aangelegd.
- Voor de Warande (vanaf Rozenlaan tot Plantage) en de Wijk aan Duinerweg is een ontwerp, waarbij de fietspaden verbreed worden, voorgelegd aan bewoners. Bewoners hebben aangegeven niet akkoord te zijn.
- Het college heeft eind 2022 een gewijzigd Uitvoeringsprogramma Doorfietsroute vastgesteld. Binnen de beschikbare kredieten is een verschuiving van uitvoeringsprojecten beschreven. Dit komt er op neer dat:
- de aanwezige fietspaden langs Warande en Wijk aan Duinerweg (nu) niet verbreed worden.
- Het kruispunt Wijk aan Duinerweg - Plesmanweg wordt omgevormd tot een volwaardige (enkelbaans) rotonde.
- Met het uitwerken en communiceren van ontwerp voor de Kuikensweg wordt gewacht tot er duidelijkheid is over zwembad.
Investeringen oude wijken
- In 2022 is de eerste fase van de herinrichting wijk Warande voorbereid en aanbesteed. In 2023 start de uitvoering van de rioolvervanging en wijkinrichting van de eerste fase.
- Voor de wijken Oosterwijk en Pilotenbuurt zijn de eerste ontwerpen opgesteld en besproken met een klankbordgroep uit de wijk. Begin 2023 start de inspraak op het ontwerp voor Oosterwijk. Voor Pilotenbuurt start inspraak medio 2023.