Verkeer, vervoer en waterstaat

Taakvelden

Parkeren (2.2)

Wat wil de raad bereiken?

  • De gemeente moet bereikbaar en verkeersveilig blijven, nu en in de toekomst. Door een betere bereikbaarheid, onder andere door parkeerbeleid, vormt Beverwijk een prettig woon- en werkgebied, als alternatief binnen de noordelijke Randstad.

Wat heeft het college daarvoor gedaan?

Parkeerdruk centrum

  • De restcapaciteit parkeren in en rond het centrum raakt op. In 2020 is de Discussienota parkeren besproken in de raadscommissie. De discussienota bevat voorstellen voor aanpassing van het parkeerbeleid, rekening houdend met de wens om ontwikkelingen in het centrum mogelijk te houden, met een passende balans tussen vraag en aanbod van parkeervoorzieningen in het centrum (nu en in de toekomst) en een toekomstbestendig parkeerfonds. Een aantal van de door de raadscommissie akkoord bevonden acties uit

de discussienota is vanaf 2020 uitgevoerd. De door middel van een overgangsregeling geleidelijke vermindering van het maximum aantal te verkrijgen vergunningen is in 2022 doorgevoerd. Daarnaast is gestart met analyseren hoe de beschikbare parkeercapaciteit het beste benut kan worden zodat bouwontwikkelingen mogelijk blijven naast het faciliteren van bewoners, bezoekers en ondernemers.

  • Voor de Spoorzone-deelgebieden Stationsgebied en Noordoost is in 2022 een stedenbouwkundige visie opgesteld . In 2023 zal de besluitvorming verder gaan. Hoe om te gaan met parkeren is hierbij een belangrijke vraag.

Digitaliseren parkeren

  • In de loop van 2022 is gestart met het nieuwe en gedigitaliseerde parkeersysteem. Hierdoor kan er efficiënter gewerkt worden, waarmee kosten bespaard worden. De huidige bezoekersregeling is omgezet naar een digitale variant. Kentekenparkeren is verder ingevoerd.

Publieke laadpunten

  • Gemeente Beverwijk werkt samen met MRA-elektrisch bij het plaatsen van laadpalen. Omdat het Rijk elektrisch rijden stimuleert neemt het aantal aanvragen voor een laadpaal toe. Om het aanvraagproces te verbeteren is in 2021 een plan- en prognosekaart opgesteld. Met behulp van deze kaart is inzichtelijk waar we de komende jaren (al dan niet snel-)laadpalen gaan plaatsen. Momenteel wordt gewerkt aan een startnotitie.

Deze startnotitie vormt de basis voor beleid omtrent laadpalen dat voor eind 2023 voorzien is.

Wat is niet gerealiseerd en waarom niet?

Monitoring bezoekersregeling

  • Omdat pas in de loop van 2022 de  papieren bezoekersregeling vervangen is door een digitale en het systeem nog goed werkend moest worden, is er nog niet gestart met de monitoring van de bezoekersregeling. Centraal staat de vraag of differentiatie, bijvoorbeeld de instelling van een maximum parkeerduur per transactie en/of een maximum aantal uren per maand, zoals gebruikelijk in veel andere gemeenten, gewenst is. De monitoring zal naar verwachting in 2023 plaatsvinden.

Wat is extra gerealiseerd en waarom?

Parkeerenquête

  • Tijdens en na de jaarlijkse parkeertelling (november 2022) is er een enquête afgenomen onder de parkeerders ter plekke en via de gemeentelijke social media. Doel was om meer inzicht te verkrijgen over wie waar parkeert en waarom en of een alternatieve vervoerswijze een mogelijkheid is. De uitkomsten zullen worden meegenomen in de evaluatie van het parkeerbeleid die in 2023 zal plaatsvinden.
Deze pagina is gebouwd op 07/10/2023 10:27:30 met de export van 07/10/2023 09:58:05