Verkeer, vervoer en waterstaat

Taakvelden

Economische havens en waterwegen (2.4)

Wat wil de raad bereiken?

  • Zeehaven De Pijp is een efficiënt en professioneel beheerde haven waarin bedrijfsleven en gemeente Beverwijk gezamenlijk optrekken om duurzaam economische meerwaarde te creëren.

Wat heeft het college daarvoor gedaan?

Verzelfstandiging zeehaven De Pijp
In directe samenwerking met het betrokken havenbedrijfsleven is door de Havenmeesters en Economisch Zaken ook in 2022 gewerkt aan het faciliteren van ondernemers die gebruik maken van onze zeehaven De Pijp om de op- en overslag van goederen zo goed mogelijk te laten verlopen. Voor 2022 betekent dit regulier intern overleg, klein onderhoud waar nodig en/of, indien van toepassing, het bieden van maatwerkoplossingen voor (ondernemers)vragen.
De verdere planvorming rondom zeehaven De Pijp is gekoppeld aan de ontwikkeling van het programma Spoorzone en de keuzes die daarvoor gemaakt worden. Via het raadsbesluit van 8 april 2021 is bepaald dat de verzelfstandiging van zeehaven De Pijp voor een periode van minimaal drie jaar wordt uitgesteld. Op het moment dat vanuit dit programma duidelijkheid wordt gegeven over invulling van de plannen, worden/kunnen ook aanvullende stappen over de ontwikkeling van de zeehaven worden gezet.

Nota Zeehavens provincie Noord-Holland
Ten aanzien van de ontwikkelmogelijkheden van de zeehavens in Noord-Holland - en dus ook voor onze zeehaven De Pijp - is in 2022 door de provincie een beleidskader opgesteld. De Nota Zeehavens beschrijft welke transformatie de Noord-Hollandse havens de komende decennia, in de optiek van de provincie, moeten doormaken om de balans tussen economische groei en leefbaarheid te bewerkstelligen.
Mede gezien de belangen rondom de haven, het omliggende bedrijventerrein en de Spoorzone heeft de gemeente Beverwijk zich, zowel ambtelijk als bestuurlijk, intensief bemoeid met de totstandkoming van de nota, als ook bij de besluitvorming in Gedeputeerde- en Provinciale Staten. Het eindresultaat is echter onbevredigend.
De provincie heeft er voor gekozen om de ruimtelijke ontwikkelmogelijkheden in en rondom de haven zeer beperkt te houden. Dit heeft voor Beverwijk qua ruimtelijke invulling en fasering in de tijd consequenties voor het kunnen realiseren van transformatieplannen rondom de Kop van de Haven.

Beheer en onderhoud
Volgend uit de staat van onderhoud en het kunnen waarborgen van de veiligheid is in het najaar van 2020 een gedeelte van de Noorderkade buiten gebruik gesteld en afgezet met speciale barriers. Tot begin 2022 was het daarbij nog wel mogelijk aan schepen aan de kade aangemeerd te houden. Eind maart '22 is echter schade aan de damwand geconstateerd op het afgesloten deel van de kade.
Vanuit veiligheidsoverwegingen en na overleg met technisch adviseurs heeft het college aansluitend besloten om de kade geheel buiten gebruik te houden. In de praktijk betekent dit, naast het niet langer belasten van de bovenzijde van de kade, dat er ook geen schepen meer aan de kade aangemeerd worden. Via een brief van begin april is de raad op de hoogte gesteld van deze ontwikkeling. Het betrokken havenbedrijfsleven in de haven is individueel geïnformeerd over de stand van zaken en de gebruiksmogelijkheden.

Port Security
De Beverwijkse haven beschikt over een eigen Port Facility Security Plan (PFSP), waarin de maatregelen zijn vastgelegd waaronder in onze haven veilig geladen en gelost kan worden. In de zomer 2022 is de nieuw, geactualiseerde versie van het PFSP door het Centraal Nautisch Beheer (CNB) beoordeeld en goedgekeurd. Volgend uit de goedkeuring heeft de Beverwijk van de directeur CNB een nieuw zogenaamd Havenbeveiligingscertificaat ontvangen. Dit certificaat heeft een looptijd tot juni 2027 en heeft betrekking op de manier waarop de gemeente Beverwijk zorgt voor het waarborgen van de veiligheid bij de afhandeling van scheepvaart en ladingstromen in onze zeehaven.

Deze pagina is gebouwd op 07/10/2023 10:27:30 met de export van 07/10/2023 09:58:05