Ruimte en leefomgeving (8.1)
Wat wil de raad bereiken?
- Een aantrekkelijk gemeente om in te wonen, leven en te werken. Daar zijn voldoende betaalbare, geschikte en diverse woningen en voorzieningen voor nodig in bestaande woonomgevingen en in nieuwe gebieden, die binnen de contouren van het stedelijk gebied gerealiseerd worden.
- Transformeren naar een werkwijze die de Omgevingswet vraagt: minder en overzichtelijkere regelgeving, meer ruimte voor initiatieven, lokaal maatwerk en het geven en vragen van vertrouwen.
- Stedelijke vernieuwing in het centrumgebied oftewel de Spoorzone.
- Herstructureren verouderde woonwijken
- Het behouden en versterken van de omgevingskwaliteiten van de gemeente door toetsing, uitvoering en handhaving van beleid en regelgeving op het gebied van omgevingsrecht.
Wat heeft het college daarvoor gedaan?
Omgevingswet
- Verdieping Koersdocument / Omgevingsvisie
In 2022 zijn de tegenstrijdigheden die benoemd zijn in het vastgestelde Koersdocument en gaan over de belangrijkste stadsthema's en de nog te maken strategische keuzes in beleid verder verdiept en besproken. Een bewonersenquête en specifieke expertbijeenkomsten in het college en de raad hebben richting gegeven en de opgehaalde adviezen en opbrengsten vormen samen met dit koersdocument (een 75% versie van de op te stellen omgevingsvisie) de basis van nog bredere participatie en uitwerking tot een volledige Omgevingsvisie.
- Opdrachtverlening MER/OER Omgevingsvisie
Er is opdracht verleend tot het opstellen van een planMER die ondersteunend is aan de uitwerking van de Omgevingsvisie. Deze milieu effect rapportage gaat verder dan alleen de milieu effecten. Ook wonen, bedrijvigheid, energie, gezondheid etcetera komen aan bod. Dit Omgevings Effect Rapport (OER) moet er onder anderen voor zorgen dat onze ambities concreet en toetsbaar zijn. Of deze ambities op zichzelf en in samenhang met elkaar realistisch en haalbaar zijn en moet monitoren in hoeverre de doelen van de gemeente behaald kunnen worden of dat voorgenomen beleid herijkt moet worden.
- Oefenen met de nieuwe regels en instrumenten van de Omgevingswet
In 2022 worden nieuwe omgevingsinitiatieven en vergunningaanvragen via een integrale intake tafel besproken en afgehandeld. Zo wordt gewerkt aan kortere vergunningenprocedures onder de Omgevingswet en wordt er geoefend onder de nieuwe voorwaarden. Aan de hand van continue evaluatie is en wordt de werkwijze waar nodig verder geoptimaliseerd.
Ook is gestart met het opstellen van een eerste Omgevingsplan voor Beverwijk. Als pilot, is gestart met de uitwerking van het centrum gebied, waarin ongeveer alle mogelijke onderwerpen van de Omgevingswet aan de orde komen.
- Omgevingskwaliteit / Gemeentelijke ruimtelijke ordeningsplannen
Regulering van ruimtelijke ontwikkelingen gebeurt door middel van het instrument “omgevingsvergunning”. Dit instrument wordt ook gebruikt om eventuele afwijking op bestemmingsplannen mogelijk te maken.
Binnen gemeente Beverwijk is het uitwerkingsplan Kagerweg in behandeling. Overige ruimtelijke ordeningsproducten zoals bestemmingsplannen zijn vastgesteld.
- Ontwikkelen andere vormen van bewonersparticipatie
Op verschillende onderdelen van participatie die een rol spelen bij de Omgevingswet wordt aangesloten op de participatievisie die door de gemeenteraad is vastgesteld. Zo is eind 2022 opdracht verleend om als pilot van een jaar, een digitaal participatieplatform op te stellen voor de programma's Omgevingswet, Duurzaamheid en Spoorzone.
MRA (Metropool Regio Amsterdam)
Beverwijk is onderdeel van het samenwerkingsverband in de MRA. Via de deelregio IJmond worden gemeentelijk belangen ingebracht die bijdragen aan een sterke metropoolregio.
In 2022 is gestart met de nieuwe organisatie van de MRA: Raadtafel (per gemeente vertegenwoordigd), Algemene Vergadering (gemeenten direct vertegenwoordigd) en Bestuur (per deelregio vertegenwoordigd). De werkwijze van de nieuwe organen moet nog verder vorm krijgen, ook omdat er nieuwe college- en raadsleden zijn geïnstalleerd. Beverwijk is in 2022 akkoord gegaan met de extra bijdrage die wordt gevraagd voor het beter functioneren van de MRA.
In het platform Ruimte vertegenwoordigt Beverwijk de IJmond. De Verstedelijkingsstrategie MRA 2050 is in de eerste helft van 2022 door de Raad aanvaard. Het doel van deze strategie is om met Rijk en Provincies samenhang te bereiken tussen de verschillende complexe ruimtelijke opgaven in de hele MRA op het gebied van leefbaarheid/gezondheid, wonen, werken, mobiliteit, landschap en transitieopgaven, zoals energie, water- en klimaatadaptatie. De VS wordt uitgewerkt in een uitvoeringsagenda en een investeringsagenda. En voor de gemeenten aan het Noordzeekanaalgebied (NZKG), waaronder Beverwijk, vinden deeluitwerkingen plaats via het Platform NZKG.
Landelijke en provinciale energie projecten (TenneT )
Diverse grootschalige energieprojecten die bijdragen aan de nationale en provinciale energietransitie worden in opdracht van respectievelijk het ministerie van EZK en de provincie NH voorbereid en uitgevoerd op grondgebied van Beverwijk. Deze projecten duren minimaal tot en met 2026. Het betreft de aanlanding van 3 windparken op zee (HKN, HKwA en HKwB) , waarvoor een nieuw kabeltracé tussen de kust en de Kagerweg) inclusief een nieuw transformatorstation aan de Zeestraat moet worden gerealiseerd, en een Netverzwaring tussen Beverwijk en Oterleek waarbij ook een GIS (of schakel)station moet worden gebouwd aan de Ringvaartweg.
In 2022 gingen de werkzaamheden voor HKN/HKwA onverminderd door: boringen vanaf de kust in Wijk aan Zee, bouw van het transformatorstation ter hoogte van het Tata-terrein aan de Zeestraat en het trekken van kabels door Beverwijk. Eind 2022 zijn de werkzaamheden op het strand en aan de Meeuweweg afgerond, de boringen voltooid, en op veel tracés de kabels getrokken. De plannen voor de herinrichting van de werkterreinen zijn gemaakt en worden in 2023 uitgevoerd.
Voor HKwB is de Rijksinpassingsprocedure afgerond en is een aannemer geselecteerd. Voor de netwerkverzwaring naar Oterleek is de Provinciale InpassingsProcedure afgerond, alsook enkele ontwerpwerkzaamheden.
Voor de omgeving zijn diverse klankbordgroepen en informatiebijeenkomsten georganiseerd. En er zijn diverse nieuwsbrieven naar de omgeving gestuurd met een update van de vorderingen in de projecten. De raad is ook op de hoogte gesteld.
Stedelijke vernieuwing Centrumgebied: Spoorzone
- Gebiedsprogramma Spoorzone
In 2022 hebben er diverse aanvullende en verdiepende onderzoeken plaatsgevonden, waarmee beter inzichtelijk wordt gemaakt wat de voorwaarden zijn om een transformatie van het gehele gebied tot stand te kunnen brengen. Daarnaast is er veelvuldig overlegt met onder andere de provincie om een breder draagvlak te krijgen voor het gebiedsprogramma.
- Gebiedsontwikkeling Spoorzone
In 2022 is de kansenkaart aangenomen door het college als vertrekpunt voor de stedenbouwkundige visie. Deze stedenbouwkundige visie is in 2022 in concept opgesteld en heeft in november en december 2022 zes weken ter inzage gelegen voor inspraak. Tijdens de inspraak zijn tal van activiteiten georganiseerd en hebben veel mensen op het concept zelf of op vragen gereageerd. Verwerking van de reacties, eventuele aanpassing van de visie en aanlevering voor besluitvorming door de gemeenteraad vindt in 2023 plaats.
Voor Ankie’s Hoeve is intentieovereenkomst met SBB gesloten, een concept stedenbouwkundig plan gemaakt. Er heeft veelvuldig overleg plaatsgevonden met SBB met als doel om de haalbaarheid van woningbouw te onderzoeken en besluitvorming over grondverkoop voor te bereiden. Het overleg is afgerond en in het eerste kwartaal van 2023 wordt concrete besluitvorming verwacht. Om deze locatie ‘tot leven’ te brengen is er een wikkelhuis geplaatst, waarin informatie over het project te krijgen is. Het huis wordt ook gebruikt voor bijeenkomsten met omwonenden en betrokkenen.
Het overleg met partijen zoals NS en de gemeente Velsen is geïntensiveerd om in 2023 samen stappen te kunnen zetten, die nodig is om tot ontwikkeling van deelgebieden te kunnen komen.
Wat is extra gerealiseerd en waarom?
- Nota gebiedsoverstijgende kosten
Er is gestart met een proces dat leidt tot een Nota gebiedsoverstijgende kosten.
Tot voor kort brachten wij alleen onze plankosten en uitvoeringskosten ten behoeve van een bouwplan in rekening bij initiatiefnemers. In een enkel geval werden ook specifieke publieke kosten voor maatregelen met een directe relatie tot het bouwplan in rekening gebracht.
Vanaf 12 juli 2022 verhalen we ook kosten voor publieke gebiedsoverstijgende maatregelen in de gemeente, waarvan een bouwplan binnen de gemeente zal gaan profiteren. Denk hierbij aan een nieuwe weg of een park waar ook de bewoners of gebruikers van dat nieuwe bouwplan gaan profiteren.
De Nota gebiedsoverstijgende kosten heeft een nauwe relatie met het proces van de omgevingsvisie en de stedelijke ontwikkelopgaven. Keuzes die we voor verbetering van de totale stad maken, kunnen leiden tot noodzakelijke gebiedsoverstijgende investeringen.
Een kostenverhaal op ontwikkelingen die profijt hebben van publieke gebiedsoverstijgende maatregelen maakt dit soort grote opgaven makkelijker realiseerbaar.