Burgerzaken (0.2)
Wat wil de raad bereiken?
- Betrouwbare basisregistraties en het leveren van diensten en producten zoals identiteit- en reisdocumenten, verklaringen omtrent het gedrag, akten, afschriften/uittreksels en naturalisatie.
- Organiseren van verkiezingen en referenda.
- Optimaliseren en toekomstbestendig maken van de dienstverlening vanuit Programma Dienstverlening wat leidt tot een grotere klanttevredenheid van inwoners en ondernemers.
Wat heeft het college daarvoor gedaan?
Er zijn in 2022 meerdere producten digitaal beschikbaar gemaakt. Inwoners kunnen de verlenging van hun rijbewijs nu digitaal aanvragen en digitaal een aanvraag doen voor adresonderzoek.
In de drukste periode bij Burgerzaken (tussen april en augustus) zijn extra maatregelen genomen om wachttijden te voorkomen en de dienstverlening voor iedereen toegankelijk te houden. Bijvoorbeeld door de inzet van extra (tijdelijk) personeel. Door die maatregelen kon iedereen nog steeds binnen 3 werkdagen terecht voor een afspraak en kwam de wachttijd nooit boven de 5 minuten uit.
De achterstand op adresonderzoek is weggewerkt. Er zijn ruim 300 huisbezoeken afgelegd in het kader van adresonderzoek. Daarbij wordt goed samengewerkt met interne en externe partners.
Verder zijn er zijn diverse klantprocessen geoptimaliseerd:
- Een groot gedeelte van de aktes van de burgerlijke stand (zo’n 70.000 stuks) is gedigitaliseerd. Daarmee kan het opvragen van aktes voor inwoners makkelijker worden gemaakt, omdat ze direct digitaal kunnen worden verstrekt.
- De verordeningen voor de Basisregistratie Personen (BRP) en de Burgerlijke Stand zijn geactualiseerd. Dat maakt het onder meer mogelijk om vanaf 2023 op meer plekken huwelijken te kunnen sluiten.
De gemeenteraadsverkiezingen van 2022 zijn goed verlopen.