Sociaal domein

Financiële toelichting

Samenkracht en burgerparticipatie (6.1) ; voordelig saldo € 434 duizend

  • Uit het derde en vijfde steunpakket Corona, is een bedrag van € 90 duizend betaald als Onverplichte tegemoetkoming, aan organisaties die werkzaamheden uitvoeren die aan dit taakveld gerelateerd zijn. De ontvangen middelen uit deze steunpakketten zijn verwerkt op taakveld Bijzondere baten en lasten (0.8). Hierdoor is een overschrijding op dit taakveld van € 90 duizend
  • Met ontvangen middelen uit het derde en vierde steunpakket Corona, is een bedrag van € 140 duizend besteedt aan intensivering initiatieven jeugd het bestrijden van eenzaamheid bij ouderen. Dit wordt gedekt met de ontvangen steunmiddelen die verwerkt zijn op taakveld Bijzondere baten en lasten (0.8) en resulteert in een overschrijding op dit taakveld van € 140 duizend
  • Een onderschrijding van € 86 duizend op budget van leefgeld aan Oekraïners. Het benodigd budget aan leefgeld is te ruim ingeschat. Alle Oekraïners in Beverwijk hebben het leefgeld gekregen waar zij recht op hadden in 2022.
  • De noodopvang voor de Oekraïense vluchtelingen moest in het voorjaar van 2022 heel snel worden georganiseerd. Dit geldt ook voor de registratie van de kosten in 2022, wat naar beste kunnen is gedaan. Als gevolg hiervan zijn wel kosten gemaakt, maar niet altijd zichtbaar toegerekend aan de kosten voor de noodopvang Oekrainers. De verantwoording van de kosten via SiSa vereist dat alleen direct toerekenbare kosten aan noodopvang mogen worden verantwoord. Hiermede rekening houdend leidt dit tot een voordeel van € 402 duizend, doordat op basis van het aantal gerealiseerde opvangplekken en de daarbij behorende normvergoeding per dag het totale te ontvangen bedrag van de specifieke uitkering hoger is dan de direct toewijsbare kosten voor de noodopvang ontheemde Oekrainers over 2022.
  • Een incidentele onderschrijding van € 34 duizend op Wet inburgering, dit heeft te maken met het niet tijdig kunnen invullen van een vacature.
  • Het restant voordelig saldo van dit taakveld van € 142 duizend is met name ontstaan doordat activiteiten niet konden plaatsvinden door (de nasleep van) corona-beperkende maatregelen of dat soortgelijke activiteiten met steunmiddelen gedekt konden worden.

Wijkteams (6.2) ; voordelig saldo € 105 duizend

  • Voor werkzaamheden aan de toeslagenaffaire is een voorlopige beschikking van € 104 duizend ontvangen over het jaar 2021 n.a.v. de SiSa verantwoording 2021. Dit resulteert in een voordeel van € 104 duizend op dit taakveld.
  • Restant betreft minimale afwijkingen

Inkomensregelingen (6.3) ; voordelig saldo € 173 duizend

  • Een incidentele onderschrijding van € 260 duizend op Tozo, dit komt enerzijds door de voorlopige afrekening Tozo en jaarlijkse aflossingen.
  • Een incidenteel overschrijding van € 249 duizend op de budgetten bijzondere bijstand. Dit komt voornamelijk door een overschrijding op het budget voor de energietoeslag, deze is binnen het taakveld gedekt.
  • Het restant wordt voornamelijk veroorzaakt door een incidentele onderschrijding op de uitvoering van de Wet participatie. Het betreft een minimale onderschrijding op het totale budget voor de bijstand.

Begeleide participatie (6.4) ; voordelig saldo € 73 duizend

  • Een incidenteel voordeel van € 48 duizend op het budget van de sociale werkvoorziening. De Wet sociale werkvoorziening wordt uitgevoerd door IJmond Werkt. De gemeentelijke bijdrage is conform de herziene begroting van IJmond Werkt. Het voordeel is ontstaan doordat de herziene begroting in december 2022 is vastgesteld waardoor de gemeentelijke begroting niet meer kon worden aangepast.
  • Door het later opstarten van de geplande projecten, is een incidenteel voordeel ontstaan van € 25 duizend op het budget Wmo begeleiding.

Arbeidsparticipatie (6.5) ; nadelig saldo € 244 duizend

  • Er is een overschrijding van € 79 duizend besteedt aan re-integratie vanuit de ontvangen middelen uit steunpakketten Corona. De ontvangen middelen zijn op een ander taakveld verwerkt, Bijzondere baten en lasten (0.8) en resulteert daardoor in een nadeel op dit taakveld.
  • Een incidentele overschrijding van € 122 duizend op het budget re-integratie. De gemeentelijke bijdrage is conform de herziene begroting van IJmond Werkt. Het nadeel is ontstaan doordat de herziene begroting in december is vastgesteld waardoor de gemeentelijke begroting niet meer kon worden aangepast.
  • Een incidentele overschrijding van € 43 duizend. Dit heeft te maken met het niet tijdig in kunnen vullen van een vacature waardoor hogere uitvoeringskosten zijn ontstaan in verband met inhuur van externe medewerker.

Maatwerkvoorzieningen Wmo (6.6) ; voordelig saldo € 98 duizend

  • Door het niet direct kunnen invullen van vacant gekomen formatieplekken van vertrekkende of tijdelijk niet werkzame medewerkers en door medewerkers die lager zijn ingeschaald dan de manier waarop het formatiebudget begroot worden is een voordelig saldo ontstaan € 98 duizend

Maatwerkdienstverlening 18+ (6.71) ; nadelig saldo € 58 duizend

  • Met ontvangen middelen uit de steunpakketen Corona, is € 38 duizend besteedt aan het gemeentelijk schuldenbeleid. De ontvangen middelen zijn verwerkt op taakveld Bijzonder baten en lasten (0.8) en resulteert in een overschrijding op dit taakveld van € 38 duizend
  • Het restant saldo komt voornamelijk door een overschrijding op Hulp bij het Huishouden en Wmo Begeleiding individueel. Voor Hulp bij het Huishouden wordt, ondanks een toename van de aantallen, een deel van de stijgende lasten opgevangen met de inrichting van de algemene voorziening voor Hulp bij het Huishouden. Bij Wmo Begeleiding individueel komt de overschrijding door een verdere stijging van de aantallen bij alle doelgroepen en een verschuiving naar zwaardere zorg (GGZ).
  • De berekening, oplegging en incasso van de eigen bijdrage voor Wmo wordt door het Centraal Administratie Kantoor (CAK) uitgevoerd. De informatie van het CAK is (om privacy redenen) ontoereikend om als gemeente de juistheid op persoonsniveau en volledigheid van de eigen bijdragen als geheel te kunnen vaststellen. Door de systematiek te kiezen van het vaststellen van de eigen bijdragen door het CAK, heeft de wetgever in feite bepaald, dat de verantwoordelijkheid voor de juistheid en volledigheid van de eigen bijdragen op grond van de Wmo geen gemeentelijke verantwoordelijkheid is. Dit betekent dat door de gemeente geen zekerheid omtrent omvang en hoogte van de eigen bijdragen verkregen kan worden.

Maatwerkdienstverlening 18- (6.72) ; nadelig saldo € 362 duizend

  • Op uitgaven voor jeugdhulp (maatwerkdienstverlening 18-) is een verdere verschuiving waargenomen van hooggespecialiseerde (duurdere) zorg naar ambulante (goedkopere) zorg. In 2022 is de vraag naar ambulante zorg toegenomen. Daarnaast zijn er enkele indicaties gegeven voor specialistische zorg. Deze kleine toename van kinderen leidt tot veel hogere uitgaven waardoor er een nadelig saldo van € 362 duizend op dit taakveld is ontstaan.

Geëscaleerde zorg 18+ (6.81) ; voordelig saldo € 147 duizend

  • Het voordelig saldo is ontstaan door ambtelijke capaciteit ingezet is voor de opvang van Oekraïners en de vacature niet is ingevuld. Tevens is de doordecentralisatie Beschermd Wonen weer een jaar uitgesteld, waardoor de ambtelijke capaciteit elders in de organisatie kon worden ingezet.

Geëscaleerde zorg 18- (6.82) ; voordelig saldo € 187 duizend

  • Van gemeente Haarlem is € 50 duizend ontvangen uit de Decentralisatie Uitkering Vrouwenopvang (DU VO). Dit was een correctie op de ontvangen gelden in 2021 (zie jaarverslag 2021 gemeente Beverwijk).
  • De lasten aan jeugdbescherming en jeugdreclassering zijn in 2022 gedaald t.o.v. voorgaande jaren. Dit resulteert in een voordeel van € 137 duizend op dit taakveld. De verwachting is dat dit een incidenteel voordeel is, omdat de caseload per jeugdbeschermer verlaagd wordt, en daardoor duurder gaat worden. Dit is een landelijke afspraak.
Deze pagina is gebouwd op 07/10/2023 10:27:30 met de export van 07/10/2023 09:58:05